Postpaket.
Max. 20 kg ≤ 0,80 meter
295 kronor
Hantverksställning
och Halvpall.
Max. 150 kg ≤ 2 meter
595 kronor
Rullställning
Uplift5 och Helpall.
Max. 900 kg ≤ 2,5 meter
995 kronor
Fasadställningspaket
Max. 1200 kg ≤ 3,6 meter
1950 kronor
Större ställningspaket
182 m² och större
Fr.o.m. 2450 kronor
Se aktuellt fraktpris under respektive artikel.
På denna sida har vi samlat våra villkor. Villkoren är uppdelade i Köp och betalning, Fraktvillkor, Ångerrätt och returer samt vår Integritets- och cookiepolicy.
Om du har frågor eller synpunkter rörande våra villkor, är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst. Villkoren för Ställning.se gäller även för Stegproffsen.se och Snickarkläder.se
Genom att lägga beställning träffas avtal om köp mellan dig och Ställning.se som är en del av Ställning Karlskoga AB och Solideq Group. Avtalet träffas på de villkor som anges på denna sida. Vi ingår inga avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Vid varje mottagen order så skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post med information om beställningen. Ställning.se reserverar sig för löpande förändringar i köpvillkoren.
Du har endast möjlighet att betala i Svenska Kronor SEK. Svensk moms (25 %) tillkommer om du valt att visa priserna exklusive moms. Svensk moms (25 %) ingår om du valt att visa priserna inklusive moms enligt ovan. Som privatperson betalar du via Klarna Checkout. Som företagare betalar du via kortbetalning eller företagsfaktura. Vi kan även erbjuda leasing genom Wasa Kredit. Läs mer om de olika alternativen nedan.
Vi tar emot beställningar från privatpersoner, företag, föreningar och den offentliga sektorn. Du kan lägga din beställning direkt i internetbutiken, via telefon samt via e-post. Om du uppger din e-postadress vid orderläggningen kommer en bekräftelse att skickas via e-post. Vi rekommenderar att du kontrollerar att alla uppgifter i orderbekräftelsen är korrekta. Om något avviker ber vi dig att kontakta oss via telefon omgående på 0586-53 000. Eftersom vi har längre svarstid via e-post kan vi inte garantera att vi hinner göra rättelser på ordern om din begäran om rättelse inkommer via e-post. Om ordern ännu inte expedierats från vårt lager, kan vi kostnadsfritt korrigera ordern. Om ordern hunnit expedierats från vårt lager, kan vi behöva debitera avgifter för retur eller outlöst gods enligt villkoren för Ångerrätt och returer nedan. Monteringsanvisningar för våra produkter finns att hämta på produktsidan, på sidan Ställningsguiden > Dokument. Du kan också beställa en monteringsanvisning kostnadsfritt genom att kontakta kundtjänst.
När du besöker butiken första gången har du möjlighet att välja om du är privatperson eller företag. Detta reglerar sedan huruvida du ser våra priser inklusive eller exklusive moms. Det finns alltid möjlighet att ändra detta genom att klicka i ”Exkl. moms” eller ”Inkl. moms” i momsväljaren som du hittar uppe till höger i butiken till vänster om sökrutan eller i menyn om du använder en mobil enhet. Alla produktpriser anges exklusive frakt och avgifter. Vid slutbeställning i kassan ser du alltid tydligt alla avgifter och skatter. Moms betalas alltid av kund.
Mot uppvisande av VAT-nummer kan skattskyldiga i utlandet handla utan svensk moms. Om du önskar lägga en sådan order hänvisas till kundtjänst.
För privatpersoner erbjuder vi checkout via Svea Bank AB. I denna betallösning kan du välja att betala via direktbetalning, Swish, kort eller via konto. För Svea Bank AB gäller följande villkor.
Ställning.se erbjuder säkra kortbetalningar med Visa eller MasterCard i samarbete med Bambora/Worldline (Bambora AB). Bambora är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Kortköpen sker direkt hos Bambora och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Vi använder 3D Secure för att utföra SCA (Strong Customer Authentication) vid betalning med kort. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Ställning.se. Pengarna dras direkt från kontot i samband med att du godkänner transaktionen.
För att handla mot faktura behöver du ange ditt organisations- eller personnummer. Sedvanlig kreditprövning sker efter att ordern har genomförts i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. Leverantör av kreditupplysningar är UC AB. Om en upplysning om en person, näringsidkare eller handels-/kommanditbolag beställs enligt KUL (Kreditupplysningslagen) sänds en kopia av kreditupplysningen till den omfrågade.
Kredittiden är 30 dagar och räknas från fakturadatum. Din faktura utfärdas när leveransen ställts till transportörens förfogande. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60 kr. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso. Om fakturan lämnas till inkasso utgår avtalad samt lagstadgad inkassoavgift, för närvarande 180 kr.
Äganderätten till varorna övergår först när full betalning enligt faktura har erlagts av kunden. Ställning.se förbehåller sig rätten att återta varor för vilka betalning enligt faktura inte erlagts.
Under fraktvillkor benämns ”kunden” som den part som överenskommits som mottagare av godset, d.v.s. antingen kunden själv eller den som kunden begärt träda i dennes ställe som mottagare av godset.
För att hålla fraktavgifterna så låga som möjligt, ingår inte tilläggstjänster eller ändringar i ordinarie fraktprodukt. Fraktpriset som visas i kassan avser ordinarie transportprodukt och är exklusive tilläggstjänster och ändringar. Tilläggstjänster så som ändring av transportuppdrag, senareläggande av leverans, tidslöfte vid leverans, lagerhyra, returer, bakgavellyftslossning eller motsvarande ingår inte i ordinarie transportprodukt. Om dessa tjänster beställs till i efterhand och tjänsterna innebär tilläggsavgifter, kommer dessa tilläggsavgifter att vidarefaktureras kunden i efterhand. Kontakta gärna kundtjänst för uppgift om vilka kostnader som är förenliga med olika tilläggstjänster.
För de flesta produkter erbjuds lagerhämtningar från interna eller externa lager. Om lagerhämtning är tillgängligt framgår denna leveransmetod i kassan. Saknas leveransmetoden i kassan, vänligen kontakta kundtjänst.
Vid lagerhämtningar ansvarar kunden för lastning och lastsäkring.
Ställning.se levererar från flera interna och externa lager. Din order kan därför komma att levereras i flera sändningar. Du som kund betalar bara en fraktavgift per order även om din order dellevereras. I händelse av delleverans på begäran av kunden (exempelvis på grund av önskemål om leverans till flera leveransadresser) kommer extra fraktavgifter att vidarefaktureras kunden.
Under normala förhållanden bokas din order för transport 1-4 dagar efter att vi mottagit din order. Tiden det tar för oss att få hem varor som inte finns i lager, plocka och packa din order och boka transporten benämns som utleveranstid. Utleveranstiden kan påverkas av produkternas tillgänglighet, lagerstatus och nivåer i orderingång. Vid känd förlängd utleveranstid förmedlas detta på aktuella produktsidor och/eller i kassan.
Om utleverans inte kan ske inom angiven tid ska kunden utan onödigt dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny utleveranstid, om det är möjligt. Kan vi inte heller åtgärda felet inom skälig tid och leveranstid är av väsentlig betydelse, har kunden rätt att häva köpet. Detta gäller även specialbeställningar.
Vi bokar våra transporter huvudsakligen med DHL Freight. Användande av andra speditörer kan förekomma i undantagsfall. Om du har angivit en e-postadress vid orderläggningen kommer ett e-postmeddelande att skickas till dig när din order bokats för transport. Normalt levereras din order 1-4 arbetsdagar efter att din order bokats för transport. Med hjälp av informationen i e-postmeddelanden kan du söka sändningen via DHL:s kundtjänst (0771-345 345) och få närmare information om förväntad leveransdag. Tiden det tar för speditören att hämta in sändningen hos oss och leverera den till dig benämns som transporttid. Transporttiden kan påverkas av godsdimensionerna, godsvolymer och begränsningar i turlistan på vissa orter.
Om det inte särskilts avtalats om tidslöfte vid leverans, kompenserar Ställning.se inte för kostnader som uppstått för kunden på grund av leveransförsening. Kunden ansvarar för att exempelvis inte boka in hantverkare innan du mottagit och kontrollerat godset.
Leveransen sker till den adress som angivits vid orderläggningen. Leveransadressen kan normalt inte ändras när ordern har bokats för transport. Se information ovan om ändring av transportuppdrag. Ställning.se reserverar sig rätten att vägra en order om det visar sig att speditören inte kan leverera till den angivna leveransadressen.
Mottagaren ansvarar för att det är farbar väg fram till leveransadressen för ekipage med bil och släp. Om förhållandena är sådana att enbart dragbil kan få plats, behöver Ställning.se underrättas om detta vid orderläggningen. Om speditören behöver ta ut en tilläggsavgift p.g.a. begäran om enbart dragbil, kommer denna tilläggsavgift att vidarefaktureras kunden.
Leverans till öarVid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas särskild leverans med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Vid leverans till skärgårdsöar gäller den fraktavgift som angivits på ordern till fast adress på fastlandet. Kund svarar själv för lossning på den fasta adressen på fastlandet och för vidare transport till ön. Vi ber er dock ange leveransadressen hela vägen ut till ön vid orderläggningen eftersom det påverkar vår hantering av transportbokningen. Vid leverans till Gotland gäller ordinarie transportvillkor.
Speditören levererar normalt vardagar 07:00-17:00. Speditören aviserar leveransen via sms eller telefon innan leverans. Kunden ansvarar för att vara tillgänglig på telefon för att ta emot leveransavisering, samt att vara tillgänglig på leveransadressen för att ta emot leveransen. Om kunden inte är tillgänglig på telefon eller på leveransadressen, kan speditören behöva ta ut en tilläggsavgift för leveranshinder som kommer vidarefaktureras kunden.
Ordinarie transportGods levereras normalt olossat till leveransadressen. Olossad leverans innebär att kunden ansvarar för att lossa godset från lastbilsflaket. Leveransen sker normalt från en sidolastad dragbil med släp. Större gods behöver lossas med maskinell lossningshjälp så som truck eller hjullastare. Om flera personer är behjälpliga vid leveransen, är lossning för hand godtagbart vid leverans av mindre gods. Vid handlossning kan chauffören inte vara behjälplig.
Kunden ansvarar för att lossningen kan genomföras på mindre än 30 minuter. Om lossningstiden överstiger 30 minuter kan speditören behöva ta ut en tilläggsavgift för leveranshinder som kommer vidarefaktureras kunden.
Leveransen sker enligt leveransvillkor Incoterms 2010 DAP ”Delivered at Place” d.v.s. ”fritt olossat köparens leveransadress” om inget annat överenskommits.
Observera att de flesta ställningsprodukter är längre än 2,50 m vilket gör att godset inte kan svängas runt på lastbilsflaket. Därav kan man inte förutsätta att den bakgavellyft som vissa lastbilar är utrustade med kan användas vid lossningen. Om lossningstiden överskridit 30 minuter, om maskinell lossningshjälp eller handlossning inte varit tillgängligt kan speditören behöva omdirigera sändningen till terminal och utföra nytt leveransförsök senare. I sådan händelse kommer tilläggsavgiften för leveranshinder att vidarefaktureras kunden.
KranbilslossningKranbilslossning kan väljas vid leverans av vissa produkter. Tillvalet görs i kassan. Vid kranbilslossning ansvarar speditören för lossningen av godset. Kunden ansvarar fortfarande för att vara på plats på leveransadressen för att ta emot godset, samt att det är farbar väg fram till leveransadressen.
BudbilsleveransBudbilsleverans kan väljas vid leverans av vissa produkter. Tillvalet görs i kassan. Vårt bud kör då ut varorna till dig enligt överenskommelse om tid och datum. Vid budbilsleverans ansvarar kunden för lossningen av godset. Om inte annat överenskommits är enbart handlossning tillgänglig vid budbilsleverans. Chauffören kan inte vara behjälplig vid lossningen. Kunden ansvarar fortfarande för att vara på plats på leveransadressen för att ta emot godset, samt att det är farbar väg fram till leveransadressen. Om kunden inte varit tillgänglig på leveransadressen, om handlossning inte varit tillgängligt kan budet behöva returnera sändningen till terminal och utföra nytt leveransförsök senare. I sådan händelse kommer ny avgift för budbilsleveransen att debiteras kunden.
Budbilsleverans är inte tillgänglig på alla postorter.
Leverans till ombudOm godsdimensionerna tillåter det, kan leveranser till privatpersoner komma att bokas till närmaste ombud. Kunden aviseras via sms eller e-post när godset ankommit ombudet. Kunden ansvarar för att hämta ut godset inom liggetiden. Om kunden inte hämtat ut godset inom liggetiden, kan det innebära att det begärs i retur och att speditören debiterar en avgift för outlöst gods som kommer att vidarefaktureras kunden.
TerminalhämtningVid svårighet för mottagare att leva upp till kraven vid lossning, kan terminalhämtning begäras. Terminalhämtning begärs via meddelande till kundtjänst vid orderläggningen. Kunden aviseras via sms eller e-post när godset ankommit terminalen. Kunden ansvarar för att hämta ut godset inom liggetiden. Om kunden inte hämtat ut godset inom liggetiden, kan det innebära att det begärs i retur och att speditören debiterar en avgift för outlöst gods som kommer att vidarefaktureras kunden.
Hanteringen av transportskador eller avvikelser i din leverans skiljer sig beroende på om du är konsument eller näringsidkare.
Ställning.se ansvarar för att alla skador som uppstår under transporten till den avtalade leveransadressen.
Om inte tillvalen kranbilslossning eller bakgavellyftslossning valts till på ordern, ingår inte lossning i transportprodukten. Därför ansvarar inte Ställning.se för skador som uppstår vid lossningen av godset.
Vid leverans är det viktigt att du som mottagare gör en övergripande inspektion av godset för att se om något blivit skadat under transport. Om du redan vid mottagandet av leveransen noterar att godset eller emballaget är skadat, ansvarar du som mottagare för att skadan noteras på fraktsedeln. Ställning.se kan inte lämna ersättning för godsskador om fraktsedeln undertecknats utan anmärkning om godsskada. Det underlättar vår godsskadehantering om du som kund dokumenterar godsskadan med bilder.
Är godset väsentligt skadat kan du som mottagare vägra leveransen. I händelse av väsentlig godsskada som du vägrar att ta emot, ansvarar kunden för att utan dröjsmål och senast fyra (4) arbetsdagar efter lossningsdagen anmäla godsskadan till kundtjänst.
Vid mindre eller delvisa godsskador, kan leveransen ändå godkännas. I händelse av mindre eller delvisa godsskador som du godkänner att ta emot, ansvarar du som kund för att, utöver att anmärka godsskadan på fraktsedeln, även för att utan dröjsmål och senast fyra (4) arbetsdagar efter lossningsdagen anmäla godsskadan till kundtjänst.
Hela godset ska snarast efter mottagandet inspekteras i sin helhet för att upptäcka dolda skador som inte kunde noteras vid leveranstillfället. Upptäcks dolda skador, ansvarar kunden för att senast fyra (4) arbetsdagar efter lossningsdagen anmäla godsskadan till kundtjänst.
Ställning.se kan inte lämna ersättning för godsskador om anmälan härom inkommit senare än fyra (4) dagar efter lossningsdagen.
Bestämmelserna ovan om att skador ska anmälas till kundtjänst, ska vara utan verkan gentemot konsumenter, om sådana bestämmelser följer av konsumentlagstiftning. Vi ber dig att inspektera godset för skador vid leverans och meddela oss om eventuella transportskador inom fyra dagar för att vi ska ha möjlighet att kräva ersättning av transportören. Läs mer om hur du reklamerar under rubriken Reklamation.
Om en order visar sig vara felexpedierad, ansvarar kunden för att utan dröjsmål och senast tjugo (20) arbetsdagar efter lossningsdagen anmäla detta till kundtjänst. Se separata villkor för returer.
För näringsidkare gäller leveransvillkor enligt Incoterms 2010 DPU ”Delivered at Place Unloaded” d.v.s. ”fritt olossat köparens leveransadress” om inget annat överenskommits.
Utöver de villkor som särskilt specificerats på denna sida, gäller Nordiskt Speditörsförbunds Allmänna Bestämmelser 2015 vid leveranser till näringsidkare.
För kunder som är konsumenter/privatpersoner tillämpar Ställning.se distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. I avsnittet om ångerrätt och returer för konsumenter benämns kunden som konsument. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har konsumenten rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning.
Du som konsument har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och inte vara mer omfattande än nödvändigt. Om varan eller varorna på något sätt blivit skadade, missfärgade, utsatta för smuts eller liknande så har vi rätt att göra en värdeminskning upp till 100 %. Detta gäller även eventuellt emballage.
Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten inte kan tillämpas kommer den returnerade varan inte att återbetalas och konsumenten står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.
Nyttjande av ångerrätten anmäls genom att kontakta kundtjänst. När du lämnar in din anmälan om nyttjande av ångerrätten i formuläret på denna sida får du en kvittens på att vi mottagit din anmälan. Du kan också använda Konsumentverkets ångerblankett som kan hämtas här. Ångerblanketten har våra företagsuppgifter förifyllda. Observera att ångerblanketten ska skickas till Ställning.se via e-post eller brev. Den ska inte skickas till Konsumentverket.
Konsumenten ska skicka tillbaka varan till den returadress som framgår nedan, alternativ personligen inlämna varan till den returadress som framgår nedan, inom fjorton (14) dagar från det att konsumenten meddelat att denne önskar utöva sin returrätt. Om du skickar tillbaka din retur, rekommenderar vi att du sparar den kvittens som speditören lämnar till dig, så att du kan styrka att speditören tagit emot varan.
Konsumenten står själv för returfrakt och den risk som uppstår när man skickar gods. Om konsumenten föredrar det kan Ställning.se uppdras att ombesörja och vidarefakturera returfrakten. Om Ställning.se ombesörjer returfrakten gäller våra fraktvillkor för returen. Normalt behöver maskinell lastning finnas tillgängligt på upphämtningsadressen. Observera att faktisk returfrakt kommer att debiteras vid returen. Du är välkommen att kontakta kundtjänst för uppgift om vad returfrakten kommer att kosta.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Ställning.se uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och anpassas efter konsumentens önskemål. Om en sådan produkt förekommer på din order kommer Ställning.se att särskilt underrätta dig som kund om det.
För reklamationer tillämpar Ställning.se 23 § Konsumentköplag (1990:932). Om konsumenten upptäcker att varan är felaktig, ska en reklamation anmälas genom att kontakta kundtjänst. När du lämnar in din anmälan om nyttjande av ångerrätten i formuläret på denna sida får du en kvittens på att vi mottagit din anmälan. Om du reklamerar inom två månader anses din reklamation alltid ha inkommit i rätt tid, men enligt Lag (2005:62) kan konsumenten ha upp till tre års reklamationsfrist.
Vid reklamation har konsumenten rätt att kräva att Ställning.se avhjälper felet, men bara om detta kan ske utan oskälig kostnad för oss. Konsumenten har rätt att hålla inne betalning i väntan på att Ställning.se avhjälper felet. Kan inte felet avhjälpas har konsumenten rätt till prisnedsättning motsvarande felet. Om felet är av väsentlig betydelse, har konsumenten rätt att häva köpet.
Ställning.se återbetalar beloppet senast fjorton (14) dagar från att Ställning.se mottagit konsumentens ångermeddelande. Ställning.se friskriver sig från att återbetala konsumenten till dess att varan är åter på av Ställning.se angivet lager enligt Returadress nedan eller när vi fått bevis om att varan är returnerad, det som sker först. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet. Om betalning gjordes via Klarna kommer Klarna att ombesörja returen enligt Klarnas villkor för den aktuella betalningsmetoden. Om betalning gjordes via kort, kommer det kort som ursprungligen debiterades att krediteras. Om betalning gjordes via bankgirot eller bankinsättning, behöver konsumenten inkomma till Ställning.se med kontouppgifter för återbetalning. På konsumentens begäran kan återbetalning även göras via utbetalningsavi.
Om Ställning.se uppdragits att ombesörja och vidarefakturera returfrakten, kommer avdrag att göras med motsvarande belopp. Om varan utsatts för värdeminskning enligt ovan, kommer avdrag att göras med motsvarande vid belopp.
I största möjliga mån försöker vi alltid att lösa alla eventuella tvister direkt med kund, om ni har ett ärende så kontanta gärna vår kundtjänst. Går det inte att tillsammans hitta en lösning så finns det möjlighet att använda Europeiska Kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR) Ni kan också vända er direkt till Allmänna Reklamationsnämnden på nedan adress, via nämndes webbplats https://www.arn.se/om-arn/Kontaktaoss/ eller via e-post till arn@arn.se.
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Sverige
Ställning.se förbinder sig att alltid följa rekommendation lämnad av Europeiska Kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR) och/eller Allmänna Reklamationsnämnden. Du kan också väcka talan i allmän domstol.
Om du handlar från Ställning.se som företag/näringsidkare så tillämpas bestämmelserna i köplagen (1990:931). Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 20 % på värdet av de returnerade produkterna komma att göras. Innan retur kan göras ska medgivande lämnats från kundtjänst.
Kunden står själv för returfrakt och den risk som uppstår när man skickar gods. Om kunden föredrar det kan Ställning.se uppdras att ombesörja och vidarefakturera returfrakten. Om Ställning.se ombesörjer returfrakten gäller våra fraktvillkor för returen. Normalt behöver maskinell lastning finnas tillgängligt på upphämtningsadressen. Observera att faktisk returfrakt kommer att debiteras vid returen. Du är välkommen att kontakta kundtjänst för uppgift om vad returfrakten kommer att kosta.
Hela godset ska snarast efter mottagandet inspekteras i sin helhet för att upptäcka dolda skador som inte kunde noteras vid leveranstillfället, fel- eller underleveranser, produktionsbristfälliga varor eller liknande. Upptäcks fel i leveransen, ansvarar kunden för att senast fyra (4) arbetsdagar efter lossningsdagen anmäla avvikelsen genom reklamation till kundtjänst.
Ställning.se kan inte hantera reklamationer om anmälan härom inkommit senare än fyra (4) dagar efter lossningsdagen.
Ställning.se skickar kreditnota senast fjorton (14) dagar från det att varan är åter på av Ställning.se angivet lager enligt Returadress nedan. Kunden kan dra av beloppet av kreditnotan vid betalning till oss eller begära återbetalning via kundtjänst. Om Ställning.se uppdragits att ombesörja och vidarefakturera returfrakten, kommer avdrag att göras med motsvarande belopp. Om varan utsatts för värdeminskning enligt ovan, kommer avdrag att göras med motsvarande vid belopp.
Om inte annat överenskommits, ska varan returneras till vårt lager i Karlskoga på nedan adress:
Ställning Karlskoga AB
Gösta Berlings väg 55
69138 Karlskoga
Sverige
Om inte returen överlämnas personligen utan lämnas för godsbefordran, måste dokument innehållande order-, kund- eller fakturanummer bifogas godset så att den order som returen avser kan identifieras av lagret.
Behandling av personuppgifter är en förutsättning för vår verksamhet. Det är viktigt för oss att din data är säker hos oss. Vår integritetspolicy ligger till grund för vår personuppgiftsbehandling.
Ställning Karlskoga AB, org.nr. 556771-5858, är personuppgiftsansvarig för den data som behandlas på Ställning.se, Snickarkläder.se, Stegproffsen.se och Solideq.fi.
Ställning Karlskoga AB
Gösta Berlings väg 55
69138 Karlskoga
Telefon: 0586-53000
E-post: info@stallning.se
Vi samlar in kunddata om dig, exempelvis ditt namn, fakturaadress, e-postadress, telefonnummer, leveransadress, telefonnummer för leveransavisering, person- och organisationsnummer. På våra hemsidor hanterar vi även användar-id och lösenord för kundkonton.
Vi samlar in data genom att
För att vi ska ha rätt att samla in data ska det finnas rättslig grund till behandlingen. Det krävs att behandlingen ska vara nödvändig för att vi ska kunna fullgöra (1) ett avtal med dig eller (2) en för Ställning Karlskoga AB rättslig förpliktelse. Vi kan också behandla din data (3) om det ligger i vårt berättigade intresse eller (4) om du lämnat ditt medgivande till behandlingen.
Nedan anger vi exempel på situationer där vi behandlar dina personuppgifter samt med vilken rättsliga grund vi gör det.
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna leverera din order och lämna uppgift till dig om leveransstatus. Behandlingen är nödvändig för fullgörandet av vårt avtal med dig.
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera dina reklamations-, retur- och övriga kundtjänstärenden. Behandlingen ligger i vårt berättigade intresse och kan vara nödvändig för att leva upp till lagkrav eller vårt avtal med dig.
Vi behandlar dina personuppgifter för att skicka erbjudanden och marknadsföring via e-post. Vi kan även skicka personliga erbjudanden till via telefon eller e-post. Denna behandling kan innefatta profilering.
Behandlingen sker med ditt medgivande för direktmarknadsföring eller för vårt berättigade intresse att skicka direktmarknadsföring.
Vi behandlar dina personuppgifter för att utveckla och förbättra vår verksamhet och tekniska system. Behandlingen ligger i vårt berättigade intresse.
Vi behandlar dina personuppgifter inom ramen för gällande bokförings- och skatteregler. Behandlingen sker för att vi ska kunna leva upp till våra rättsliga förpliktelser.
Vi behandlar personuppgifter för att förhindra missbruk av våra tjänster och för att förhindra brott, t.ex. bedrägeri. Behandlingen ligger i vårt berättigade intresse.
Efter intresseavvägning kan vi komma att dela dina personuppgifter med tredje part, men endast när det är tillåtet enligt lag. Vi är skyldiga att på begäran enligt lag eller myndighetsbeslut lämna ut personuppgifter till myndigheter så som polismyndigheten och Skatteverket. Uppgifterna kan också delas med andra bolag inom Solideq Group-koncernen. Vi kan också komma att dela uppgifterna med logistikföretag, marknadsföringsbolag, finans- och kreditgivningsbolag eller andra leverantörer. Vi har tecknat personuppgiftsbiträdesavtal med de leverantörer som hanterar dina personuppgifter för vår räkning.
Det kan förekomma att vissa leverantörer har en del av sin verksamhet i länder utanför Sverige eller EU/EES. I sådan händelse sker överföringen antingen till länder som EU-kommissionen har beslutat att det finns en adekvat skyddsnivå i, vid användande av standardavtalsklausuler som godkänts av EU-kommissionen eller andra lämpliga skyddsåtgärder. Beträffande överföring till USA kan dataöverföringen ske enligt Privacy Shield-bestämmelserna.
Vi sparar personuppgifterna så länge som det är nödvändigt att spara dem för det ändamål de ursprungligen samlades in. I vissa fall behöver personuppgifterna sparas längre för att Ställning Karlskoga AB ska leva upp till rättsliga förpliktelser. Det gäller exempelvis köp- och orderhistorik. Personuppgifter som sparas för marknadsföringsändamål sparas till dess att du begär att de längre inte ska behandlas, men maximalt i fem år. Uppgifter som samlats in till förhindrandet av brott eller missbruk sparas så länge det behövs för att förebygga och rapportera brott.
Du har rätt att veta hur vi behandlar dina personuppgifter, när de behandlas, av vem, i vilket syfte och vilken konsekvens som behandlingen får.
Du har rätt att få information när dina personuppgifter behandlas. Information om personuppgiftsbehandlingen ska lämnas av oss både när uppgifterna samlas in och när den registrerade annars begär det.
Du har rätt att begära ett kostnadsfritt utdrag från oss som innehåller information om vilka personuppgifter vi behandlar. Du har rätt att begära sex utdrag per kalenderår. Om du vill begära fler utdrag än så får Ställning Karlskoga AB ta ut en avgift för de ytterligare utdragen.
Om någon uppgift är felaktig har du rätt att begära att uppgiften rättas.
Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas om (1) det inte längre än nödvändigt att vi behandlar dina personuppgifter med hänsyn till för vilket syfte de ursprungligen samlades in, (2) du inte längre samtycker till behandlingen och det inte finns någon annan rättslig grund för behandlingen, (3) du invänder mot behandling skett med stöd av vårt berättigade intresse men där ditt intresse väger tyngre, (4) vår behandling av dina personuppgifter har varit olaglig eller (5) att personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse. Om du begär radering kommer vi, om möjligt, att underrätta dig om att raderingen har genomförts.
Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter i framtiden begränsas till enbart vissa syften. Denna rätt gäller exempelvis när du har anmält att en uppgift är felaktig och att ärendet handläggs hos oss.
Du har rätt att invända mot behandling som sker med stöd av vårt berättigade intresse. I denna invändning ska du ange varför du invänder. Om vi ändå menar att behandlingen är berättigad, måste vi visa att vårt intresse väger tyngre. Du har alltid rätt att invända mot sådan behandling som avser direktmarknadsföring.
Du har rätt att begära att ett utdrag lämnas till dig i ett strukturerat, vanligt och maskinläsningsbart format.
Du har rätt att begära att inte bli föremål för automatiserat beslutsfattande. Detta kan exempelvis gälla automatisk kreditansökan. Om du lägger en order hos oss innebär det att du lämnar ditt medgivande till att en automatisk kreditansökan görs.
Om du anser att vår behandling av dina personuppgifter strider mot denna policy eller gällande regelverk, ber vi dig att ringa vår kundtjänst på 0586-53 000. Du kan också klaga till Integritetsskyddsmyndigheten, som är den myndighet som har tillsyn över behandlingen av personuppgifter. Integritetsskyddsmyndigheten har telefonnummer 08-657 61 00 och e-post imy@imy.se.
En cookie är en liten fil som skickas till din webbläsare när du besöker en webbplats. På så sätt kan vi spara information om ditt besök så att nästa besök blir lättare och webbplatsen mer användbar för dig.
På Ställning.se använder till exempel cookies för att komma ihåg vilken momsinställning du valt, vad du lagt i varukorgen, för att visa mer relevanta annonser, räkna hur många besökare en viss sida har, skydda din data och spara dina annonsinställningar.
Ställning.se kommer inte att fungera om man inte godkänner användning av cookies. Vi kommer exempelvis inte kunna lagra vad du har lagt i varukorgen eftersom vi kommer tro att det är en ny besökare vi varje sidladdning.
För att du ska få bättre kontroll över vilka cookies som ska få användas när du besöker Ställning.se, har vi delat upp våra cookies i tre kategorier.
Nödvändiga cookies aktiverar grundläggande funktioner som gör att webbplatsen fungerar säkert och korrekt. Därför går de inte att stänga av. Dessa cookies hanterar bland annat momshantering, varukorgen m.m.
Dessa cookies ger oss information om hur användarupplevelsen av vår webbplats fungerar och ger oss möjlighet att jobba med förbättringar av användarvänligheten, kundservice och andra liknande funktioner.
Marknadsföringscookies används för annonsering där vi med hjälp av våra samarbetspartners kan kommunicera den typ av erbjudanden som vi bedömer är mest relevanta för dig och dina preferenser.
Om du inte godkänner användning av cookies kan din webbläsare ställas in enligt detta önskemål. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en underrättelse när vi försöker lagra en cookie på din dator. Genom webbläsarens inställningar kan du radera redan lagrade cookies. Hur du går till väga beror på vilken webbläsare du använder. Se din webbläsares hjälpavsnitt för mer information.
Du kan också besöka nedan länkar för att göra inställningar för användande av cookies.
http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val
http://www.networkadvertising.org/choices
Denna webbplats använder Google Analytics som tillhandahålls av Google, Inc. Google Analytics använder cookies för att kunna analysera hur användare använder webbsidan. Google kommer att använda denna information i syfte att utvärdera er användning av webbsidan, sammanställa rapporter av aktiviteter på webbsidan och tillhandahålla andra tjänster i samband med aktiviteter på webbsidan och användning av Internet. Om du inte vill att dina besök på vår webbplats ska visas i statistiken i Google Analytics kan du installera ett tillägg i din webbläsare genom att följa denna länk: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
Vi reserverar oss för att göra ändringar i vår cookiepolicy.